Tuesday, July 18, 2017

Tahukah anda kelebihan Minyak kayu putih,gamat gold dan habatussauda?

Minyak Kayu Putih

Dalam minyak kayu putih terkandung unsur-unsur yang bermanfaat bagi tubuh, seperti eucalyptol, valeraldehyde, sequiterpene, pinocarveol, pinen, terpinol, camphen globulal, cineol, fenchen, serta butylaldehyde.
Minyak kayu putih dihasilkan dari ekstrak daun segar dan ranting pokok kayu putih. Hasil olahan ini boleh digunakan untuk mengurangkan gejala selsema, sakit kepala, sakit gigi, dan membuang kahak.

Gamat Gold

Bagi penduduk pesisiran pantai Semenanjung Malaysia, spesies timun laut Stichopus horrens (2012) daripada Genus Stichopus yang lebih dikenali sebagai ‘gamat emas’ kerana warna badannya yang kekadang kelihatan dalam air seperti tongkol emas. Spesies gamat ini merupakan spesies paling terkenal di kalangan para pengamal perubatan tradisional sebagai antara sumber ubat-ubatan dalam rawatan tradisional. Gamat membantu mengurangkan penyekatan saluran pernafasan (asma), penyembuhan luka, anti bakteria dan kesan analgestik (penahan sakit semulajadi).


Habbatus Sauda

Secara saintifik dikenali sebagai Nigella Sativa. Sejak zaman purba lagi dipercayai biji dan minyak daripada habbatussauda dapat menghindari daripada penyakit yang dihadapi mereka. Malah mereka percaya tiada kesan sampingan kerana dalam habbatussauda mempunyai khasiat yang meluas. Tiga bahan kimia asli yang ada pada habbatussauda iaitu thymoquinone (TQ), thymohydroquinone (THQ) dan thymol. Selain itu juga mengandungi kalsium, serat, zat besi, kalium, protein, kharbohidrat dan kandungan lemak yang sihat.

Kebaikan habbatussauda yang tersendiri dapat membantu mengurangkan keradangan pada saluran pernafasan dan berkesan untuk mengurangkan sinusitis akut ataupun resdung. Selain itu juga, dalam Jurnal Akademi Dematologi dan Venereologi Eropah kajian mendapati minyak biji habbatussauda menunjukkan peningkatan dalam kualiti hidup dan penurunan tahap ekzema.

Nak tau tak,gabungan inovasi tradisional, sunnah dan sains ini, menghasilkan Minyak Herba Asmak yang berkualiti tinggi.Semua tu ada dalam Minyak Herba Asmak.๐Ÿ˜Š

#MinyakHerbaAsmak

No comments:

Post a Comment