Saturday, February 25, 2017

KENAPA BAYI SUSAH TIDUR PADA WAKTU MALAM?


.


Ramai ibu bapa yang menghadapi masalah ini. Bukan sekali Izah dengar, tapi dah berkali-kali. Nak kata tak buat ikhtiar, dah macam-macam buat. Tapi si kecil tetap menangis, especially waktu malam.

Salah satu sebab utama ialah kerana susah hendak bernafas. Baby kalau boleh beritahu, dah lama dia beritahu. Tapi disebabkan kerana tak mampu nak berkata-kata, maka baby cuma boleh menangis je lah.


Baby perlukan tidur sekurang-kurangnya 12 jam pada waktu malam, dan 3-4 jam pada waktu siang. Bila tidurnya terganggu, segala perkembangan baby tersebut akan terjejas, terutamanya perkembangan otak.


Akak-akak nak tahu satu info yang tak enak didengar? Saluran pernafasan yang sempit pada baby merupakan satu tanda yang tak normal. Baby yang normal tak sepatutnya ada masalah pernafasan tidak teratur, yang menyebabkan tidur mereka terganggu. Kalau siap ada batuk dan kahak, lagi teruk.


Apatah lagi jika ada doktor yang menyatakan bahawa salur pernafasan yang tak normal tu tanda penyakit-penyakit lain..Na’uzubillah..


#info by MHAMSB #minyakherbaasmak

No comments:

Post a Comment